ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Příběh o Třpytivé rovině



Autor: William Morris
Originální název: The Story of the Glittering Plain Which Has Been Also Called the Land of Living Men or the Acre of the Undying
Nakladatelství: Černý Drak
Rok vydání: 1891 (2016)
Překlad: Markéta Holbová
Počet stran: 156
Mé hodnocení: ★★★☆☆

Anotace:
Mladý rytíř Hallblith z rodu Ravenů vyráží na zdánlivě beznadějnou pouť za záchranou své milované snoubenky Hostage, jež byla unesena neznámo kým a neznámo kam. Nepříznivé cesty osudu ho zavedou až na mýtický ostrov, na němž leží země Třpytivé roviny, kterou též zvou zemí Nehynoucích. Na tomto místě hrdina nachází mnoho podivného a to, že zde lidé neumírají, je jen jedna ze záhad Třpytivé roviny. Porazí láska v Hallblithově srdci všechny nástrahy a svody? Nalezne svou drahou Hostage? A podaří se mu najít cestu zpět domů?


Nedávno mě oslovilo nakladatelství Černý Drak, zda bych neměla zájem zrecenzovat některou z jejich knih. Dosud jsem s jejich knihami nikdy nepřišla do styku, a když jsem si tak procházela jejich nabídku, která je žánrově zaměřena na díla ze světa fantasy, zaujal mě titul od Willama Morrise - Příběh o Třpytivé rovině. A tak se nakonec ocitla knížka v mé knihovničce...
Myslím, že se nenajde mnoho lidí, kteří by neznali trilogii Pán prstenů. Přemýšleli jste někdy ale o tom, co stálo u zrodu tohoto světově proslulého díla? Kde nacházel Tolkien svou inspiraci? Právě u Williama Morrise!
Je mi až trapně za to, že jsem o tomto tatíčkovi fantasy žánru nikdy předtím neslyšela. Rozhodla jsem se to ale napravit, a jaký čtenářský zážitek ve mně tento román zanechal?
Udatný rytíř, velká láska a strastiplná cesta plná nejrůznějších nástrah - zní to jak klasická středověká romance. Příběh o Třpytivé rovině je ovšem ještě navíc ozvláštněn prvky staroislandských ság, které Morris za svého života překládal a jeho tvorba tím byla značně ovlivněna.
Velmi těžko se mi kniha hodnotí, asi jsem příliš zhýčkaná moderními romány nadupanými akčními scénami a vtipnými dialogy...
Příběh byl rozhodně zajímavý, líbila se mi Hallblithova pouť a všechny ty nástrahy, které jsem společně s ním jako čtenářka absolvovala. Obzvlášť kapitoly odehrávající se v Zemi Nehynoucích mě bavily. Ovšem kdybych se na knihu podívala tak, jak se dívám na všechny ostatní (ovšem současné), asi bych poznamenala, že mi přišla láska mezi hlavními postavami velmi naivní a nudná. Chápu ale, že v 19. století se měly věci jinak, navíc děj je zasazen do středověkých dob...
Také jsem tam postrádala nějaký ten velký zvrat, trochu akce,... ovšem pořád bych měla mít na paměti dobu, v níž Morris svou knihu psal.
Počítala jsem s možností, že se mi Příběh o Třpytivé rovině nebude číst snadno, a že jazyk bude náročnější. Byla jsem proto velmi mile překvapena, když jsem zjistila, že kniha je velmi dobře uzpůsobena moderním čtenářům a přeložena do srozumitelného jazyka,
Jedná se o tenoučkou knížečku, v níž vše odsýpá a nejsou zde žádné zdlouhavé pasáže. Trošičku mě mrzelo, že autor nevěnoval trochu více prostoru Nesmrtelnému králi, který mi přišel náramně zajímavý, a o němž bych se ráda ještě něco dozvěděla.
Chápu, že Třpytivá rovina není asi příběh pro každého, já sama si ho asi nezařadím mezi mé největší oblíbence, ale rozhodně nelituji toho, že jsem si ji přečetla. Pokud patříte mezi Tolkienofily nebo vášnivé milovníky fantasy, rozhodně nešlápnete vedle, když si i vy vyhradíte pro tento kraťoučký románek místo ve své knihovničce a zjistíte, kdo položil jeden ze základních kamenů vašeho oblíbeného literárního žánru...

Za poskytnutý recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Černý Drak.
Knihu si můžete zakoupit zde.