ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Knižní (ne)oblíbenci


To, že mladí lidé nečtou, vůbec není pravda, stačí si projet instagram, twitter, tumblr či jinou sociální síť a určitě narazíte na spousty příspěvků s motivem knih. Po čase ale zjistíte, že narážíte na neustále ty stejné tituly. Dle mého názoru lidé čtou stejně jako tomu bylo dřív, jen se jejich výběr zúžil na horké novinky, které momentálně hýbou světem.
V dnešním článku se nechci věnovat tomu, zda je to dobře či špatně, buďme rádi, že lidstvo má v dnešním světě plném technologií vůbec pořád o literaturu zájem, ať už o tu brakovou či kvalitnější. Spíše bych se podívala právě na jednotlivé knihy, konkrétně na ty, které se staly obrovským hitem, ale mě jako čtenářku nechaly naprosto chladnou.


1. Ostrov lhářů
Tato kniha byla u nás obrovským must read minulého léta, já jsem se k ní sice dostala teprve nedávno, ale lepší pozdě než nikdy. I když v případě Ostrova lhářů by možná "nikdy" nebyla tak špatná volba. Úplně jsem nepochopila, čím si získala kniha tolik příznivců. Ano, konec byl netradiční a nepochybně zajímavý, ale předešlých 240 stran bylo jenom spousty pěkný slovíček bez děje. Některé slovní obraty byly opravdu krásné, to se musí autorce nechat, ale sledovat tolik stran naivní a z mého pohledu hodně umělou milostnou zápletku a utrápenou hlavní hrdinku? Ne, děkuji.


2. Hvězdy nám nepřály
Lidí, kteří nikdy nepřečetli ani jednu jedinou knihu od Johna Greena, asi příliš není. Každá jeho nová kniha je obrovským trhákem. Dokážu si i celkem představit, že pro některé fanynky tohoto autora, jsou Hvězdy nám nepřály tak trochu Biblí.  Uznávám, že příběh je to pěkný a smutný, ale takových tu už bylo... Pro mě je to taková průměrná knížečka o rakovině se smutným koncem, kterou mi znechutil až všechen ten povyk kolem.

3. Sirotčinec slečny Peregrinové
Této sérii buď naprosto propadnete nebo vás absolutně nijak neosloví. Bohužel, já jsem ten druhý případ. Mám ráda podivné věci a tajemno, ale tohle na mě asi bylo až příliš podivné?
Nevím, zkrátka mě to nějak nevtáhlo do děje. Musím se přiznat, že jsem knihu ani nedočetla, ale kvůli Timu Burtonovi, jenž se ujal filmového zpracování, a jehož tvorbu absolutně zbožňuji, tomu možná ještě šanci dám...


4. Selekce
Spousty krásných šatů a neodolatelný princ, jednoduché dívčí čtení, kterému jsem nakonec ani já neodolala. Něco na té sérii asi bude, možná rychlý a plynulý děj, ale romantický trojúhelník, zamilované řečičky a naprosto primitivní a jednoduchý styl psaní celou tu sérii dle mého názoru tak nějak shazují.

5. Papírová města
Ne, opravdu proti Greenovi nic nemám, například jeho kniha Hledání Aljašky se mi líbila, i když to nepřiznávám úplně hrdě... Toto je opravdu zvláštní kniha, v níž začátek a konec fungoval, ale všechno ostatní ne. Mimochodem jsem jediná, komu přijdou jeho postavy z různých knížek charakterově dost podobné?

Jaký máte názor na tyto knihy, vy? Chybí vám v tomto seznamu nějaká?

15 komentářů

  1. Sirotčinec se mi upřímně pod kůži také nedostal, a proto jsem se rozhodna sérii ani nedočítat. Se Selekcí to mám trochu složitěji. Původní trilogie se mi docela líbila, ale ty poslední dva spin-off díly byly opravdu slabé a pořád tak nějak nechápu to davové šílenství kolem nich :)

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem jen Selekci a Hvězdy. Selekce mě baví... jak píšeš, je to jednoduchý jazyk, předvídatelná zápletka apod., ale mě tohle tak nějak chytlo, skvělá dívčí oddechovka (i když vždycky souhlasím s těmi výtkami, co ostatní mají) :) Ale Hvězdy mi už přišly moc jednoduché a ten povyk kolem mi je opravdu znechutil...

    OdpovědětVymazat
  3. Konečně. Konečně jsem našla někoho, kdo má stejný názor na knihy od Greena. Kniha Hledání Aljašky se mi celkem líbila, ale ostatní mě moc nezaujaly. :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
  4. Mám úplne rovnaký názor na Ostorv lharu, J.Greena a Selekciu. Raz som niekde v nejakej diskuzii spomenula, ze Greena ako sipovatela nemusim a je pre mna predviatelny, ci uz stylom, ci uz tym, o co sa v knihach snazi .. div ma jeho fanynky neukamenovali, :-D som sa tam potom musela obhajovat:-D jeho fanbase je az prehnane velka ��

    OdpovědětVymazat
  5. Z týchto kníh som čítala len Na vine sú hviezdy a Papierové mestá.
    Musím povedať, že mne sa kniha Na vine sú hviezdy veľmi veľmi páčila :) a rovnako aj film, ale kniha bola pre mňa lepšia. Čo sa týka Papierových miest, tak v tomto prípade sa mi oveľa viac páčil film. Možno je jedným z dôvodov aj Cara, ktorú mám fakt rada. Ale páčilo sa mi, že vo filme je vyzdvihnutá trošku iná záverečná pointa ako v knihe.
    A s tvojím názorom, že jeho postavy sú charakterovo podobné, súhlasím :) Ale mňa bavia čítať jeho knihy tak na oddýchnutie. Pretože do školy mám toho čítať pomerne veľa a som rada, ak môžem pri niečom vypnúť a príliš sa nezamýšľať nad tým, čo čítam, ako to musím robiť do školy, keď tie dielá rozoberáme.
    World of Nicol

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý článek :) Jsem na tom trochu podobně, také mě neoslovily knihy od Greena a Ostrov lhářů nedojal :) Za to Sirotčinec mě příjemně překvapil :)

    OdpovědětVymazat
  7. Od Greena jsem četla jenom Hvězdy nám nepřály a už bych si od něj knížku asi nikdy nekoupila. Moc mě nezaujala, to už jsem radši shlédla ten film a o Papírových městech ani nemluvím! Pro mně totální blbost -_-
    Selekci čtou všechny moje spolužačky ze třídy, ale když jsem knížkou listovala na BUX, moc mě neoslnila a nevím, co na tom holky vidí. Ale tak... 100 lidí, 100 chutí :)

    http://carol-world.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. Četla jsem Selekci a náhodou, mně se líbila. Ale na druhou stranu chápu ty, kterým ne :D Ostatní jsem nečetla a žiju i bez nich.

    OdpovědětVymazat
  9. Kromě sirotčince jsem četla všechno, nejvíc se mi obsahově líbily knížky od Greena :)
    MagicBeautyLife

    OdpovědětVymazat
  10. Selekce naprosto strašná :D Omlouvám se všem fanouškům :D Ale to jsou knihy, které mi neříkají vůbec, ale vůbec nic :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
  11. Hvezdy jsem necetla, Mesta docela hruza. Taky moc nechapu povyk kolem Greena. Selekce byla sice vlastne docela stupidni, ale ta se mi libila :D Sirotcinec zvlastni, ale za me taky ok. Jeste me ceka treti dil. S Ostrovem se nemuzu rozhodnout, co napsat, jestli joo nebo nee :D

    OdpovědětVymazat
  12. Hvezdy jsem necetla, Mesta docela hruza. Taky moc nechapu povyk kolem Greena. Selekce byla sice vlastne docela stupidni, ale ta se mi libila :D Sirotcinec zvlastni, ale za me taky ok. Jeste me ceka treti dil. S Ostrovem se nemuzu rozhodnout, co napsat, jestli joo nebo nee :D

    OdpovědětVymazat
  13. Hvězdy nám nepřály.. hrůza, zbytečný poprask. Hledání Aljašky se mi taky docela líbilo, jinak Green.. ne, prostě mi nesedí ten styl a už to zkoušet nebudu. Selekce a Sirotčinec mě ani neláká už kvůli tomu, jaký je kolem toho boom. Většinou to pak stejně za to nestojí.Papírová města jsem četla, ale prostě nic zvláštního. Už ani nevím, o čem to bylo. :D

    OdpovědětVymazat
  14. Sirotinec slečny P... som si takmer kúpila, ale potom keď som videla ukážky Burtonovky, zistila som, že to vlastne vôbec nie je pre mňa a nechala som to tak :)
    A práve dočítavam tretiu časť Selekcie a veru, tiež si uvedomujem všetky nedostatky...a napriek tomu otáčam stránku za stránkou, proste som si knihu zaľúbila. Nápad má skvelý a podľa mňa by si zaslúžila oveľa viac práce s textom. Niektoré vety sú divné, opisy minimalistické... ale mohla to byť dokonalá kniha!

    OdpovědětVymazat
  15. Osobně jsem nečetla ani jednu zmíněnou. Ale už od počátku jsem měla pocit, že nejsem cílová skupina. Taky jsem nečetla jedinou knihu od Johna Greena, nějak jdou motivy jeho knih mimo mě, ničím mě nelákají. Celkově jsem asi nikdy neprošla fází YA, ve dvanácti jsem přečetla Zaklínače a tím jsem definitivně přešla na klasickou fantasy, kde upíři, vlkodlaci a podobné pseudofantasmagorie neměly místo.
    Ale také mám často pocit, že recenze, fotky a články se týkají pořád těch stejných knih. To, že se týkají novinek docela chápu, ale ta diverzita je hlavně u knižních blogerů strašně malá, což je škoda.

    Mafalda

    OdpovědětVymazat