ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Harry Potter a prokleté dítě

Zdroj
Autor: Jack Thorne
Originální název: Harry Potter and the Cursed Child
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2016
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 424
Mé hodnocení:  ★★★☆☆

Anotace:
Harry Potter to nikdy neměl snadné a teď, jako přepracovaný zaměstnanec Ministerstva kouzel, manžel a otec tří školáků, to má ještě těžší.
Potýká se s minulostí, která nechce zůstat tam, kam patří, a jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou rodinného dědictví, o které nikdy nestál. Minulost a současnost se čím dál hrozivěji prolínají a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu: temnota někdy vyvěrá z nečekaných míst.

Tak a je to tady, podle mého názoru asi zatím nejvíce očekávaná kniha letošního roku! Všichni nadšenci, kteří hltali před několik lety příběhy z kouzelného světa J. K. Rowlingové, se po letech konečně dočkali pokračování magícké série o Harrym Potterovi.
Opravdu se dá ale Prokleté dítě považovat za plnohodnotné pokračování?
Myslím, že nikoho z vás nepřekvapí, když řeknu, že se jedná o pracovní scénář divadelní hry. To je asi ten největší a nejvýraznější rozdíl oproti předchozím dílům. Autorem scénáře je Jack Thorne, Rowlingová má na svědomí pouze námět, ale i tak je na obálce její jméno dvakrát větší. Reklamní tah sice dobrý, lidé nepochybně na jméno J. K. Rowlining slyší, je to již taková profláklá značka, ale vzhledem k tomu že sama nenapsala ani jeden jediný řádek, přijde mi to lehce stupidní. 
Děj knihy se odehrává devatenáct let od našeho posledního setkání s hlavními hrdiny, kteří již neběhají po světě a neničí viteály, ale žijí klasické nudné dospělácké životy a snaží se vychovávat děti, to jde některým lépe a některým hůře...
Ovšem nezůstaneme pouze v tomto období. Dámy a pánové, budeme cestovat časem! A bude to pořádně divoké!
Když jsem knihu poprvé držela v rukou byla jsem nadšená a neuvěřitelně šťastná, čekala jsem se na opětovné shledání s hlavní trojkou a dalšími čarodějkami a čaroději. Má fantazie si pohrávala s těmi nejbláznivějšími a nejdivočejšími nápady na dobrodružství, která by je mohla čekat.
Jednání první, obraz první - sakra! Věděla jsem, že to bude scénář, ale tohle... doufám, že to nějak zvládnu přelouskat. 
Po pár dalších stranách mě obavy z (pro svět Harryho Pottera tak trochu) netradiční formy přešly a na tváři se mi objevil úsměv. To, že jsem se ocitla zpátky ve fantastickém kouzelnickém světě, jsem si užívala naplno. 
Postupem času jsem ale začala bohužel pozorovat nelogické chování nejen našich třech dobře známých přátel. 

Pottere, vzpamatuj se!
Děláš si ze mě srandu, Hermiono?
Proč se chováš jak debil Harry?
Můj milovaný Snape, co ti to Thorne udělal?

Tyto myšlenky a mnoho dalších se mě neustále držely při čtení. Charakter spousty postav byl značně pozměněn, ale dobrá... Devatenáct let je přece jen dlouhá doba, přivřeme tedy oči a předstírejme, že si prošli naši dětští hrdinové opravdu výrazným vývojem.
Motivace hlavního záporáka mi přišla tak nějak zvláštní, celkově ta postava na mě působila dost uměle a vůbec si nedokážu vysvětlit její existenci, vzhledem k tomu, že její rodiče... 


Abych ale knihu jen nehanila, podívejme se i na některá pozitiva...
Jako jeden z největších kladů vidím český překlad, Eliáš si dal velmi záležet a myslím, že se mu opravdu věrně povedlo napodobit práci pánů Medků, jejichž překlady jsou naprosto geniální.
V příběhu se objevovalo spousty fungujících vtípků, obzvláště dialogy Rona a Hermiony patřily k mým oblíbeným.
Po mé recenzi byste možná mohli nabýt dojmu, že se mi kniha příliš nelíbila, ale tak to skutečně není. Jen je zkrátka neuvěřitelně těžké pouštět se do příběhu, který hltá miliony lidí po celém světě a dokázaly by ho převyprávět do nejmenších detailů i pozpátku.
Beru to zkrátka jako takovou průměrnou fanfikci, jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst, a i když jsem nešetřila v tomto článku kritikou, její čtení jsem si užívala, ale nemyslím si, že bylo nutné se v tak krásně uzavřeném příběhu znovu vrtat.
Pokud patříte k fanouškům Harryho Pottera, určitě si nenechte Prokleté dítě ujít, myslím, že každý si na něj musí vytvořit vlastní názor. Jen od toho neočekávejte zbytečně moc, jako jsem to udělala já a myslím, že si pak čtení užijete mnohem víc.

Za poskytnutý recenzní výtisk velmi děkuji knižnímu supermarketu Arara
Knihu si můžete zakoupit zde
Více knih ze světa J.K. Rowling naleznete zde

3 komentáře

  1. Já jsem knihu četla a moc se mi líbila, myslím si, že je fajn, že vyšla :)

    OdpovědětVymazat
  2. Knížka vypadá opravdu dobře, přemýšlím o její koupi. :) ♥ Moc pěkná recenze. www.fitfoodhealthy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Knížka byla naprosto dokonalá, miluju všechny HP a tohle jsem docetla a hmed cetla znovu :D

    MagicBeautyLife

    OdpovědětVymazat