ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Uvnitř mé hlavy




Autorka: Francesca Zappia
Originální název: Made You Up
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2015 (v ČR 2016)
Překladatelka: Simona Klára Kučerová
Počet stran: 368
Mé hodnocení: ★★★★☆

Anotace:
Alex je divná; alespoň tak ji vnímá její okolí. Přitom má jen vlasy červené jako kečup a fascinují ji živí humři v nádrži supermarketu, trpí paranoiou, že ji pronásledují komunisti nebo že jí někdo otrávil jídlo. Trpí totiž schizofrenií a plete si vlastní halucinace s realitou. Někdy jde obojí od sebe jen těžko rozlišit, jedinou její jistotou je mladší sestra Charlie a Kouzelná osmička, dětská hračka, se kterou se často radí. Pro jistotu má u sebe Alex taky fotoaparát a v případě nouze si věci a lidi fotí, aby měla jistotu, že nejsou jen jejím přeludem. Za přelud považuje nejdřív i Milese, nejdrsnějšího týpka ze školy. Nevymyslela si ho náhodou?
Proč by zrovna on měl mít o její společnost zájem?

Schizofrenie by se neměla projevit dříve než v pozdní pubertě, ale mě poprvé dostala v pouhých sedmi. Diagnózu mi stanovili ve třinácti. O rok později k ní přidali přívlastek paranoidní, to když jsem slovně napadla knihovnici za to, že se mi pokoušel předat propagandistické letáky podzemní komunistické buňky sídlící ve sklepě veřejné knihovny. (Ta knihovnice byla stejně dost podezřelá. Nevěřím, že je normální brát si na práci s knihami gumové rukavice, a říkejte si, co chcete.)

Já vím, já vím... nesuď knihu podle obalu! Ale abych pravda řekla, hlavním důvodem, proč jsem si chtěla knihu přečíst byla právě obálka, která je opravdu moc povedená a okamžitě mě zaujala.
Podle anotace to vypadalo na klasickou romantiku ze střední školy, v Alexině příběhu se toho ale ukrývá mnohem víc. Ta romantická linka mi tu ani nepřišla nějak moc výrazná, což je rozhodně fajn. Jestli něco nemusím, tak jsou to předvídatelné zaláskované knihy ze školního prostředí, kdy se největší borec ze školy a největší chudinka dají dohromady a... myslím, že nemá cenu pokračovat. Tyhle neustále omílané příběhy známe asi každý. 
Uvnitř mí hlavy je jedinečná hlavně díky hlavní hrdince, která trpí schizofrenií, snaží se to nedávat najevo, držet to v tajnosti a žít jako normální teenagerka.
Alex jsem si oblíbila hned od první stránky, autorčin humor mi také neuvěřitelně sedl.
Většinou si při čtení knih píši poznámky na papír, které pak využívám při sestavování recenzí. Při čtení tohoto debutového románu Fransescy Za... (pouštět se do skloňování autorčina jména nebyl dobrý nápad...) jsem se nechala dějem natolik pohltit, že papír zůstal úplně prázdný.

Zdroj
Schizofrenie je nemoc, nad kterou jsem se nikdy nějak extra nepřemýšlela, teď ale možná začnu takovýchto knih vyhledávat více...
Knížka je řazena do knih pro děti a mládež, ale určitě si najde i starší příznivce. Celé to bylo opravdu velmi čtivé, několikrát jsem se přistihla, jak mám koutky úst povytažené nahoru a přihlouple se culím. 
Přece jenom mi tam ale něco chybělo... postrádala jsem tam nějaký velký zvrat (ano, byla tam jedna taková situace, ale to není úplně to, co myslím), chtělo by to trošičku více akce.
Rozhodně ale nelituji toho, že jsem si knihu přečetla a doufám, že autorka vyplodí takovýchto děl více.

Za poskytnutý výtisk velmi děkuji internetovému knihkupectví Martinus
Uvnitř mé hlavy si můžete zakoupit zde

8 komentářů

  1. Pěkná recenze :) Pokud tě tohle téma schizofrenie zajímá, pak se touto tematikou zabývají i knihy:
    - Neslibovala jsem ti procházku růžovou zahradou
    - Svět malé January
    - Střed se hroutí zevnitř
    - Ve stínech za zrcadlem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju!:) Určitě se po knížkách podívám :)

      Vymazat
  2. Páni! Děkuju za tip :) Já už se jednou pokoušela napsat vlastní příběh právě, kde taky má roli schizofrenie, ale nikdy jsem jí nedopsala, protože jsem myslela, že ten příběh není dobrý a nebyla si s ním jistá :/ Takže pokud tuhle knížku uvidím v knikupectví, určitě v ní prolistuju a... možná by mě to lákala si jí i koupit :)

    OdpovědětVymazat
  3. pekna recenze a diky Tobe i Lucce za tipy!
    http://knihyztramvaje.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. knizku mam doma, ale jeste jsem se k ni nedostala. kazdopadne je na mem to read listu docela vysoko, tak uvidime :)

    OdpovědětVymazat
  5. Kniha by mi měla taktéž z Martinusu brzo dorazit, tak jsem na ni zvědavá :)
    Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuhle knihu se taky chystám, a taky čekám něco, co už jsme X krát četla, a co je předvídatelné... Ale dle tvé recenze to vypadá, že to až tak předvídatelné nebude, tak uvidíme. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Bezvadná recenze :) já se na knížku také moc těším

    OdpovědětVymazat