ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel


Autor: Jonas Jonasson
Originální název: Hundraäringen som klev ut genom fönstret och försvan
Nakladatelství: Panteon
Rok vydání: 2009 (v ČR 2012)
Překladatel: Zbyněk Černík
Počet stran: 400
Mé hodnocení: ★★★☆☆

Anotace: 
V den, kdy se mají v přítomnosti různých hodnostářů slavit jeho sté narozeniny, vyleze Alan Karlsson z okna domova důchodců, a jak praví název knihy, zmizí. Zatímco je po něm vyhlášeno pátrání, dostane se jako slepý k houslím ke kufru plnému peněz, takže ho začnou honit jak zloději, kterým ho „ukradl“, tak policisté. On se ovšem se svými pronásledovateli postupně spřátelí, takže vše dopadne úplně jinak, než čtenář očekává. Druhá dějová rovina mapuje Alanovy předešlé osudy, a tudíž i celé dějiny Švédska, Evropy a světa v průběhu dvacátého století. Jakkoli je totiž Alan člověk veskrze apolitický, během svého úctyhodně dlouhého života se setkal snad se všemi významnými politiky – od Harryho Trumana, přes Mao Ce-tunga, Churchilla, Stalina, de Gaulla až po Kim Ir-sena – a navíc bezděčně ovlivnil významné historické události (např. sestrojení atomové bomby). Jak patrno, má přímo cimrmanovské rysy. Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel je kniha duchaplná, inteligentní a také velmi vtipná a zábavná. Švédsky vyšla poprvé na podzim 2009 a skoro okamžitě se stala čtenářským hitem.

Přestože Bosse právě dopodrobna vyslechl, jak dva lidi přišli o život a jak se v rozporu se švédskými zákony a právem leccos ututlalo, chtěl, aby mu zopakovali jenom jedinou věc: „Pochopil jsem to správně...? Vy teda v tom autobuse venku máte slonici?"

Představte si, že je vám sto let a jste zavřeni v domově důchodců. To vypadá na pořádnou nudu, co? S Alanem Karlssonem rozhodně žádná nuda nebude!
Je to takový dědeček "rebel", uteče z domova důchodců, tak trochu náhodou ukradne kufřík s obrovským množstvím peněz, tak trochu náhodou se mu podaří jeho majitele zabít, tak trochu náhodou se skamarádí se slonicí, tak trochu náhodou... Jeho celý život byl v podstatě jedna obrovská náhoda.
V knize se prolíná přítomnost s minulostí, takže se dozvídáme nejen o Alanových dobrodružstvích s penězi a slonicí, ale také o jeho mládí. Málokdo by při pohledu na tohoto staříka řekl, že sestrojil atomovou bombu, spřátelil se s Einsteinem, Mao Ce-tungem, Stalinem,...
Příběh o Alanovi je velice originální, vtipný, absurdní a neuvěřitelný, i když na můj vkus místy občas trošičku zbytečně zdlouhavý. Některé pasáže mě příliš nebavily, u jiných jsem málem čůrala smíchy...
Líbí se mi druh humoru, který je v knize použit. Je fajn mít alespoň nějaké základní znalosti z hodin dějepisu, jinak se může stát, že ne všechny vtípky pochopíte.
V knize se neobjevila snad jediná postava, která by mi nějakým způsobem lezla na nervy, jak hlavní hrdina, tak i jeho partička spolupachatelů mi byly velice sympatičtí. Opravdu hodně jsem si oblíbila hloupoučkou paní Einsteinovou.

Od Jonase Jonassona jsem četla ještě Analfabetku. Obě tyto knihy jsou založeny na stejném principu, někdo naprosto obyčejný se díky obrovské shodě náhod dostane do styku s nejvýznamnějšími osobnostmi dvacátého století a procestuje pořádný kus světa.
Analfabetka mi přišla o trošičku lepší, byla malinko vtipnější a děj plynul rychleji. I tak jsem se ale u čtení Staříka báječně bavila!
Podle knižní předlohy byl natočen i film, ten jsem sice ještě neviděla, ale chystám se ho brzy zhlédnout.

Četli jste (viděli jste) Stoletého staříka? Co říkáte na Alanův příběh? 

4 komentáře

  1. Moc hezká recenze! Já se na knihu chystám a doufám, že se mi bude líbit stejně, jako tobě :-). Měj se moc hezky a užívej si prrázdniny :-), Mimozemšťanka.

    www.my-ideallife.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Staříka jsem tedy nečetla, ale zato Analfabetku ano :D Ta se mi celkem líbila, ačkoliv musím říct, že to není zrovna můj „šálek kávy“ - obvykle totiž čtu jiné žánry :D

    OdpovědětVymazat
  3. tahle knizka me desne zklamala. teda knizka, mela jsem to v audioknize a priznam se, ze jsem to jeste nedoposlouchala, vubec me to nechytlo, nemela jsem na to silu. vubec nevim, jestli to bylo tim audiem nebo by me to nebavilo ani cist :-/

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezká recenze, taky jsem to chtěla číst... no ted nevím, nemám ráda příliš zdlouhavé pasáže, které jsou v knize celkem zbytečné. :)

    OdpovědětVymazat