ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

RC rewiev: Smolná sezóna


Autorka: Moïra Fowley-Doyle
Originální název: The Accident Season
Nakladatelství: Albatros Media - CooBoo
Rok vydání: 2015 (v ČR 2016)
Překladatel: Adéla Špínová
Počet stran: 280
Mé hodnocení: ★★★★☆

Anotace:
Pohřbený strach. Zakázaná láska. Z každého tajemství se může vyklubat nebezpečí a za kdejakým rohem číhá smůla. Smolná sezóna. Tohle je, co o ní víme: Přichází každý rok ve stejnou dobu. Mojí rodině se stávají zlé věci. Děje se to jen nám. Nevíme proč.
Smolná sezóna je součástí Cařina života tak dlouho, jak si jen pamatuje. Vždycky koncem října. Už spousta jejích příbuzných v tuhle dobu přišla o život. Cařina rodina je nevysvětlitelně náchylná k nejrůznějším nehodám. Proto schovávají nože, ostré hrany stolů omotávají vatou a vypínají elektrické spotřebiče – ale nehody je pronásledují na každém kroku a ze smolné sezóny se pomalu stává obsese a jejich největší strach.
Ale proč jsou takhle prokletí? Mohou se z toho začarovaného kruhu vymanit? Opojný, zničující a intenzivní příběh s opravdu šokujícím závěrem.

Malá víla, ta dívka, které ze zad vyrůstají křídla, dřív dokázala létat. A teď je uvězněná na zemi, tančí ve svých stříbrných converskách a touží po nebesích.


Jako první na této knize mě zaujala nádherná obálka, anotace zněla také slibně, a tak bylo rozhodnuto - knihu jsem si musela přečíst.
Ten nápad s pravidelně se opakujícím a nepříliš šťastným obdobím se mi velmi zamlouval, přišlo mi to velmi originální.
Celý příběh vlastně začíná tím, že si hlavní hrdinka - Cara, všímá jedné zvláštnosti. Na každé fotce, kterou kdy pořídila, se objevuje její bývala kamarádka Elsie, o které nikdo nic moc neví. Po nějaké době tato dívka, s kterou nemluvila několik let, zmizí a Cara se ji pokouší najít, do toho se ještě potýká s nástrahami smolné sezóny.
Styl psaní autorky se mi velice líbil, používala spousty krásných slovních obratů a metafor, některé části mi přišli až poetické. Velmi se mi líbilo právě toto spojení poetičnosti s teenage příběhem. Většinou bývají tyto romány o teenagerech psány takovým jiným jazykem - přímějším, jednodušším,... a toto byla velmi příjemná změna.
Postavy mi byly poměrně sympatické, dokonce jsem fandila i jejich milostným románkům, což se u mě moc často nestává. Cara společně se svou sestrou, bývalým nevlastním bratrem (Ano, čtete správně. Některé vztahy jsou trošičku komplikovanější.) a s kamarádkou Beou tvoří velmi zajímavou partičku. Rádi pijí alkohol, kouří, zajdou si sem tam na nějakou tu party, zároveň vedou velmi netradiční rozhovory a skládají hromadně básně. Většinou zastávám ten názor, že tahle postava měla skončit s jinou postavou, kdežto tamta zase s někým jiným,... zkrátka většinou nesouhlasím s jednotlivými páry, tady jsem ale nic nenamítala.
Další věc, za kterou musím autorku velmi pochválit, je propojení Cary s psaným projevem. Když byla Cara zmatená a pod vlivem alkoholu, vyprávění začalo být také velmi zmatené a proložené nejrůznějšími pasážemi, které na první pohled působí velice chaoticky.
Smolná sezóna byla čtivá a líbila se mi, přece jen se ale najde něco, s čím jsem tak úplně spokojená nebyla. Asi po 70 stranách jsem tu záhadu kolem Elsie rozlouskla a bylo mi jasné, jak to celé je, což mě mrzí, protože by se jinak jednalo o opravdu skvělý román s tajemnou atmosférou.
Moïra Fowley-Doyle mě velmi překvapila, pokud vydá někdy nějaké další dílo, určitě si to nenechám ujít. Styl, kterým píše se mi opravdu hodně zamlouvá.



Naše bolest je báseň. Otvírá nás dokořán a vhazuje dovnitř kamínky pravdy a pak nás znova zašívá. Smolné sezóně je skoro konec. Modřiny blednou, sešitá kůže srůstá, spáleniny se hojí. Zlomená srdce se dávají dohromady. 

Za poskytnutý výtisk velmi děkuji internetovému knihkupectví Martinus
Smolnou sezónu si můžete zakoupit zde

5 komentářů

  1. Nejsem si jistá, zda je to ten typ knihy, který by mne bavil, ale obálka vypadá opravdu luxusně! A úryvky, které si vybrala také.
    Víla v converskách... ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Takových pěkných úryvků tam je mnohem víc, za zkoušku nic nedáš! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to zajímavě, pokud na ní někdy narazím, tak si ji nejspíš pořídím. :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu jsem četla, ale ty "poetické" části mi spíše vadili.
    Celkově se mi ale knížka líbila. Velmi originální :)
    A obálka je suprová! (Stejně jako většina obálek od CooBoo)

    OdpovědětVymazat
  5. Asi jsem jediná, ale mně se ta obálka vůbec nelíbí :-D
    Knihu si ale musím koupit, protože ten námět je skvělý! :)

    OdpovědětVymazat