ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

RC review: Sanctum - K šílenství zbývá jen malý krůček





Autor: Madeleine Roux
Originální název: Sanctum
Nakladatelství: HarperCollins (v ČR JOTA)
Rok vydání: 2014 (v ČR 2016)
Překlad: Bronislava Grygová
Počet stran: 338
Mé hodnocení: ★★★
Anotace:
Dan, Abby a Jordan, které známe z knihy Asylum, se snaží zapomenout na to, co prožili na letní přípravce v New Hampshire College. Hrůzné zážitky je pronásledují ve snech i v každodenním životě, ač si nepřejí nic víc než zapomenout. Leč neúspěšně. Někdo (či něco?) je kontaktuje (příznačně prostřednictvím moderních technologií, ale i „staromódní“ poštou) a dává najevo, že „ještě není konec“. Danovi se do rukou dostává část fotografie, která vytvoří jeden celek s bizarními černobílými snímky, které již dříve dostali Jordan a Abby. Jordan vyluští význam čísel na rubu fotografie – jedná se o souřadnice míst v Camfordu, městečku, v němž sídlí kampus NHC. A je jasné, co musí následovat!
Trojice přátel se vrací na známá místa, aby odhalila tajemství, které, jak doufají, je jednou provždy osvobodí od minulosti. Odlupují jednotlivé vrstvy záhady jako cibuli (a občas je to skutečně i k pláči!), aby zjistili… Ale to už je na čtenářích.

Recenze na předchozí díl:

Někteří z vás, co čtou mé příspěvky pravidelně, si možná všimli, že jsem netradičně přidala do základních informacích o knížce i překladatele, a tak to již budu dělat pořád. 
Nedávno jsem se snažila (celkem neúspěšně) sama přeložit z cizího jazyka krátký článek a neznělo to moc pěkně. Až v tu chvíli jsem si uvědomila, jak je to vlastně náročná a nedoceněná práce...
Tak a teď k samotné knize...
Hned jak se mi dostala do ruky, musela jsem žasnout nad tím úžasným grafickým zpracováním. Stejně jako předešlý díl se Sanctum může pyšnit nádhernou obálkou, tajemnými fotografiemi a detaily v podobě ornamentů u číslování stránek.
Nejsem velký fanda ilustrací, ale do této série to tak nějak patří a dělá to knihu jedinečnou. Navíc některé fotografie nahání husí kůži a dotváří atmosféru.


V recenzi na Asylum jsem si stěžovala na Abby a Jordana, kteří mi přišli nesympatičtí. V pokračování ale moje nenávist vůči nim vymizela. Celkově mi hlavní trojka přišla taková více jako normální teenageři (až na to, že normální teenageři se nevydávají na strašidelná místa s vědomím, že jejich putování může skončit lobotomií). Velmi mě potěšily narážky na Harryho Pottera, Tima Burtona a Hru o trůny.
Zápletka mi přišla zajímavá, hlavně jsem nečekala, že postavy z předešlé knihy budou do děje zapojeny až v takové míře. Hned po pár stránkách si mě autorka získala, děj byl totiž zajímavý už od samého začátku a netrvalo mi nějak dlouho se do knihy začíst. První polovinu příběhu bych ohodnotila slušnými třemi hvězdičkami, druhá polovina mi ale naprosto vyrazila dech a nemohla jsem se od knihy odtrhnout (zejména posledních asi 70 stránek) a rozhodně by si sama o sobě zasloužila plný počet (tedy pět) hvězdiček.


U prvního dílu jsem si také nebyla úplně jistá zařazením do věkové kategorie 16+, ale čím víc jsem se blížila ke konci, tím víc jsem si říkala, že Sanctum by se do ní dalo nejspíše zařadit oprávněně. Nejedná se sice úplně o nic extrémně brutálního, autorka se celkem šikovně vyhnula popisování detailů, což bych sice zrovna uvítala, ale chápu, že i pokud by Roux  třeba chtěla zacházet do podrobností, tak asi úplně nemohla. Už jenom kvůli fanouškům prvního dílu, kteří si ho zamilovali právě kvůli tajuplné atmosféře, ale zároveň byli rádi, že nemusí číst o potocích krve.
Stejně jako Asylum se kniha velmi dobře četla a příběh plynul rychle, Sanctum mi přišlo o něco napínavější a tajemnější, což se odráží i na mém konečném hodnocení. I když se mi kniha velmi líbila, přece jenom jí nemohu udělit plný počet hvězd, a to kvůli tomu, že jsem už tak nějak od půlky věděla, kdo je hlavní záporák, což nemám příliš ráda, i tak z toho vychází dílo s krásnými čtyřmi hvězdičkami. 
Konec mě nažhavil na další díl, ale vzhledem k tomu, že má angličtina není na takové úrovní, abych si mohla troufnout číst třetí díl v originále, budu muset doufat, že JOTA bude ve vydávání této série pokračovat.

Museli byste být slepí, kdybyste si nevšimli, že celý článek je doprovázen mými fotografiemi. Ráda v knižních recenzích zdůrazňuji to, co je na knize originální. Tentokrát byla jasná volba zaměřit se na design knížky. Nejsem profesionální fotografka a ani nemám úplně nejlepší fotoaparát, ale chtěla jsem to tak nějak originálně pojmout a myslím, že výsledek není úplně špatný.



Velmi děkuji nakladatelství JOTA za poskytnutý recenzní výtisk.
Knihu můžete zakoupit zde

4 komentáře

  1. Úžasná recenze! Mám čím dál tím větší chuť si knížku koupit. Četla jsem první díl a moc se mi líbil, nebylo to úplně dokonalé, ale líbilo se mi to. A pokud je tenhle díl ještě lepší mám se na co těšit. :)

    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Asylum jsem hodnotila jako takový průměr (tři hvězdičky), nic převratného to nebylo a mělo to své mouchy, ale Sanctum je takové jiné... prostě se mi líbilo více.

      Vymazat
  2. Pěkná recenze, kniha vypadá velmi zajímavě, ale nečetla jsem zatím ani Asylum :D Ale určitě si je přečtu :) Fotky jsou pěkné, líbí se mi, že jsi s knížkou vyrazila ven do přírody. Focení se trochu věnuji, tak se snad neurazíš, ale možná bych je trochu lépe upravila. Jinak je ten článek super! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, kvůli tomu se rozhodně neurazím. Jsem ráda za připomínky, které mi mohou v budoucnu nějak pomoci. Upravování fotek opravdu není mou silnou stránkou, kromě malování neumím pracovat snad s téměř ničím, ale do příště se na to pokusím zaměřit.
      Jinak jsem ráda, že se ti recenze líbila a určitě si Asylum i Sanctum přečti!:)

      Vymazat