ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Než jsem tě poznala



Autorka: Jojo Moyes
Originální název: Me Before You
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2011 (v ČR 2013)
Překlad: Lucie Mikolajková
Počet stran: 407
Mé hodnocení: ★★★★★
Anotace:
Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud.
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivního Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise…
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.

Zdroj
Mě osobně anotace k této knize vůbec nezaujala, už minulý rok jsem si chtěla knihu přečíst, protože ji spousty lidí chválilo, ale už jen to, že se jedná o romantický příběh, mě dost odrazovalo.
Dostala jsem se k ní až teď, nalákalo mě hodnocení na databázi knih (Než jsem tě poznala je dvacátou nejlépe hodnocenou knihou) a trailer k natáčenému filmu, který je inspirován právě touto knihou. Vzhledem k obsazení jsem si řekla, že filmu musím vidět. Kdo by si nechal ujít film, v němž uvidíme Daenerys Targaryen, Tywina Lannistera, Nevilla Longbottoma a Finnicka Odaira? A protože si vždycky raději přečtu knihu předtím, než zhlédnu film, pustila jsem se do ní.
Byla jsem opravdu příjemně překvapena, čekala jsem obrovské love story a samé klišé, ale postavy byly vtipné, originální a bavilo mě sledovat jejich osudy.
Louisa Clarková byla jiná než všechny knižní hrdinky, o kterých jsem kdy četla. Trochu mi připomínala mě samotnou, až na tu její zálibu v extravagantním oblečení, opravdu nenosím na hlavě
"dva bobky ve stylu princezny Leiy" a žluté pruhované punčocháče.
Will se  mi ale přece jenom zamlouval o trošičku více. Jeho humor byl naprosto úžasný!
A tentokrát to bez spoilerů nepůjde, takže pokud si nepřejete dozvědět se, jak to celé dopadne, přeskočte následující odstavec.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓ SPOILER ↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Will se jen tak se svým handicapem nesmíří a rozhodne se spáchat asistovanou sebevraždu. Louisa a jeho rodina se mu to snaží rozmluvit, ale neúspěšně. Nakonec se opravdu zabije.
Nedávno jsem četla recenzi na tuto knihu (bohužel si nepamatuji odkaz na blog), ve kterém autorka psala, jak ji to přijde strašně sobecké a špatné.
Já jsem naopak s Willovým rozhodnutím souhlasila. Když si představím samu sebe na jeho místě, neviděla bych jiné východisko. Ano, byl bohatý, mohl například cestovat, ale vědomí, že na něj všichni neustále hází soucitné (někteří i zhnusené) pohledy, opovrhují jim, je odkázán na cizí pomoc, nemůže se ani sám najíst, umýt se, obléknout.
Proti asistované sebevraždě nic nemám. Nikdy jsem se o ní nijak nezajímala, ale po přečtení tohoto příběhu jsem se podívala na pár stránek na internetu a překvapilo mě, jaký zastávají lidé negativní názor na tuto věc. Vzít si život je svým způsobem opravdu sobecké, ale pokud člověk už neví jak dál, je to jen jeho věc. U nás je asistovaná sebevražda zakázaná a účast na ní se bere jako trestný čin. To opravdu nechápu, lidé skákají běžně z mostu, řežou si žíly,... nebylo by tohle o něco důstojnější a klidnější?
Prostě usnete...
Nemyslete si o mě, že bych měla nějaké sebevražedné sklony, jen mám pro lidi, kteří to skončí, pochopení. I když je něco jiného, když si někdo vezme život kvůli tomu, že se mu rozpadl vztah (to je pro mě nepochopitelné), a když jste celoživotně upoután na vozíku.

↑↑↑↑↑↑↑↑↑ KONEC SPOILERU ↑↑↑↑↑↑↑↑↑

Knížka byla zábavná, čtivá a byla jsem opravdu mile překvapena. Na úplně horní fotce jste si možná všimli, podepsané fotky, záložky a nalepovacího autogramu od autorky.
Projekt Blogtour aneb autoři zasypaní otázkami se pomalu blíží a někteří autoři (včetně Jojo Moyes)  mi pro vás zaslali nějaké drobnůstky - záložky, autogramy, někteří dokonce i knihy.
Takže když si počkáte do dubna, určitě si o ně zasoutěžíme ;)

A co, vy? Jaký máte názor na tuto knihu?