ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Střet králů

Obálka titulu Střet králů - Píseň ledu a ohně 2
Zdroj
Autor: George R. R. Martin
Originální název: A Clash of Kings
Nakladatelství: HarperCollinsPublishers ( ČR TALPRESS )
Rok vydání: 1999 ( ČR 2011 )
Počet stran: 944
Mé hodnocení: ★★★★☆

Anotace: Čas zešílel. Deset let dlouhé léto pokoje a hojnosti se blíží ke konci, a jako zuřivá bestie se neodvratně blíží krutá, mrazivá zima. Dva mocní muži - král Robert Baratheon a lord Eddard Stark - kteří třímali žezlo moci v časech nuceného míru, jsou mrtví. Zatímco oblohu protíná znamení zkázy - kometa barvy krve a plamene - o moc nad rozdělenou říší bojuje šest frakcí. Eddarův syn Robb byl korunován za Krále severu. Na jihu vládne domnělý následník trůnu Joffrey Baratheon, oběť intrik dvořanů v Králově přístavišti. O trůn usilují také dva Robertovi bratři a ke starému způsobu dobývání se rovněž vrací v nemilost upadlý rod Železných mužů. V bitvě o světadíl riskuje svou existenci i exilová královna, Matka draků. A na severu se muži Noční hlídky vydávají do krutých končin za Zeď, aby se vypořádali s divokými a Jinými, co tam přebývají. Na pozadí krvesmilstva a bratrovraždy,alchymie a válek lze cenu slávy měřit jen krví. A chuť vítězství mohou poznat pouze muži a ženy z té nejtvrdší oceli... a s tím nejtvrdším srdcem. Protože - když se střetnou králové - chvěje se celá říše.




Na začátek, bych se vám chtěla omluvit za to, že tak dlouho nevyšla žádná knižní recenze. Jsem teď v prváku na gymnáziu, takže se snažím zvládat školu a celkově, jak skončily prázdniny, nějak nemám na čtení vůbec čas. Obzvlášť takováhle bichle se četla déle...
Minule jsem vám psala o prvním dílů (Hra o trůny) ze série Píseň ledu a ohně. Dnes se podíváme na díl druhý. Co se týče seriálové podoby knihy, tak se zde našlo více odchylek než u předchozího dílu, ale o to pro mě bylo čtení daleko záživnější ( přece jenom vědět, co se kde a jak přesně stane, není při čtení knih moc příjemné ).
Opět jsem žasla nad Martinovým spisovatelským umem. Takových postav, zápletek, rodů, propracovanost prostředí do sebemenších detailů,... Občas mi ta historie jednotlivých rodů dělala problémy, a proto velmi oceňuji stručný ( dobrá, možná ne tak stručný - čtyřicetistránkový ) a přehledný popis postav a rodů.
K dějovým linkám jednotlivých postav - Tyrion mě bavil tak jako vždy a většinou jsem se nemohla dočkat, až se zase dostanu k nějaké té kapitolce, která bude vyprávět jeho příběh.
Sansin ( nemám ponětí, jak se to jméno skloňuje ) pohled na věc byl také fajn. V podstatě mě bavily všechny linky, dokonce i Branova, kterou ke konci Theon moc pěkně obohatil.
Jediné, co se mi tedy moc nelíbilo, byla Catelyn.
Deanerys také začala ztrácet na zajímavosti...
Na druhou stranu vím, jak se bude vyvíjet třetí kniha a tam mi to obě tyto postavy vynahradí...
Abych to nějak shrnula, Martinovy knihy rozhodně nepatří mezi ty, u kterých si můžete dovolit přeskočit jeden díl, aniž by se stalo něco zásadního. Také by ho neměli číst lidé, kteří trpí strachem z tlustých knih ( tahle kniha by se dala možná použít i jako zbraň, hodili byste ji někomu silou o hlavu a schválně, jak dlouho by mu trvalo, než by se skácel k zemi ).
Pro milovníky fantasy je série Písně ledu a ohně naprostým literárním skvostem! Hlavně se moc neupínejte k postavám, protože nakonec to stejně Martin udělá tak, že vaše oblíbence povraždí!
Sama jsem se několikrát přistihla, jak přemýšlím nad tím, jak dlouho bych asi v Martinově světě přežila. Také by mě zajímalo, jak by dopadl například Harry Potter, kdyby ho nenapsala Rowlingová, ale náš zabiják postav - George...

- Ginger

10 komentářů

  1. Tuhle knížku neznám ale takovýhle žánr mám celkem ráda, může být zajímavá.
    Denisse Beauty

    OdpovědětVymazat
  2. Postavy musí umírat. Zvláště tady. Bylo by divné vést války bez mrtvých. I v Harrym tam, kde měl, někdo umřel. :-) Jsem taky na gymnáziu a ke čtení Písní mě přivedli spolužáci. Asi tři spolužačky četly první díl, a dokonce ho máme ve školní knihovně, tak jsem si ho přečetla. A taky jeden spolužák už má za sebou i třetí díl, ale ten já pořád nemohu sehnat. A je super vědět, že někdo čte to stejné, abych to s ním mohla rozebírat. Zvláště u nás ve třídě, protože bychom měli být humanitně zaměření a knížky by nás měly neskutečně přitahovat... Jenže hodně lidí se před naši češtinářkou bojí říct, co čtou, protože si myslí, že jsou to blbosti, což je zbytečné. To ona se snaží do naší maturity nacpat novodobá díla. :-D

    Každopádně Písně jsem přečetla hrozně rychle. První knihu během týdne, druhou taky. A to vím, že jsme měli ve škole docela napilno, ale já to tahala v mhd, doma jsem chodila spát strašně pozdě. Strašně mě to chytlo, protože Martin má čtivý styl. Kdyby Písně napsal Victor Hugo, věř, že bys knihu četla celý rok. :-D A dám ti radu: Prvák na gymplu není TAK hrozný, jak všichni učitelé na základce říkali. A po druhém pololetí máš pocit, že už jsi jako ryba ve vodě, pokud se nenecháš strhnout stresem a nechceš být nejdokonalejší student (Máme ve třídě tři jedničkáře, já mám dvojky z předmětů co mě úplně nebaví nebo to tak nehrotím, takže asi tři/pět, a stejně jsou lidi schopní říct, že jsem nejchytřejší ze třídy. Tím se nevytahuji, jen chci říct, že na známkách život nestojí. Důležité je se projevovat, takže i zvedat ruce, dobrou fyziku mám třeba jenom kvůli aktivitám v hodině, ne testům. :-D). :-) Přeji hodně štěstí a děkuji, že ses propagovala na stránce blogů, protože mám nového oblíbence. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nic moc proti umírání postav nemám, jen se vždy bojím jestli není na řadě nějaká moje oblíbená (přece jenom postavy nekončí svůj život jen kvůli válkám, ale i díky nejrůznějším politickým intrikám,...). Například bez Tyriona nebo Cersei si GoT nedovedu představit.
      Já se přiznám tedy, že jsem nejdříve viděla seriál, a až pak se na Písně vrhla... :)

      Prvák mi nepřijde tak strašný, jak nás na ZŠ děsili, ve spoustě ohledů mi přijde i lepší, ale je potřeba se na ty hodinu učit. Teda alespoň já to tak mám :) Se samými jedničkami rozhodně nepočítám... :D

      Moc děkuji za milý komentář :)

      Vymazat
  3. Mám přečteny všechny knihy z této série a už se nemůžu dočkat Vichrů zimy! Pokud budeš pokračovat ve čtení, překvapí tě, jak Martin změní styl vyprávění a zaměří se v každé knize jen na určité postavy. Ale tuhle sérii musíš zkrátka brát jako jeden celek, jinak se v ní jednoduše ztratíš. Jedno z nejlepších fantazy co jsem kdy četl!

    http://thsvet.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Střet králů jsem nedávno četla už podruhé a nemůžu se dočkat, až se pustím i do dalších dílů :) Martin prostě umí :) A představa Harryho Pottera v jeho podání..No to by bylo opravdu hodně zajímavé a divoké :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Já se momentálně chystám na Bouři meču, kde by mělo konečně dojít k mé milované krvavé svatbě :D

      Vymazat
  5. Super recenzia!! Máš super blog a budem sa na neho vracať.
    http://booklovers-world.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  6. Miluji celou sérii - je prostě skvělá , nevíš kdo na druhé stránce bude zabit . I jako seriál je to úžasné - hlavně , že budou pokračovat 6 řadou , když spisovatel ještě nevydal jí odpovídající knihu vichry zimu - snad se jí dočkáme a poslední díl A dream of spring by měl celou sérii ukončit . Zase naštěstí filmová série bude do konce pokračovat i bez knižního vydání jak je domluveno se spisovatelem , který scénáristům nastínil další děje . Miluji a všem doporučuji

    OdpovědětVymazat
  7. Moji oblíbenci jsou Arya a Jon Sníh - doufám , že mi ho oživí - jinak bych byla dost zklamaná , je to můj kandidát na Targaryenský trůn . Myslím matka - sestra Edda Starka a otec princ Targaryenů - no nechám se překvapit .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě sice John k srdci nijak moc nepřirostl, ale chybět mi tam nejspíše bude... Moc by se mi líbilo, kdyby se vrátil jako Bílý chodec, nebo do jeho oživení byla zapletená Melissandra.
      Ale opravdu mi nebude moc vadit, když zůstane mrtvý... :D

      Vymazat