ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Vypravěčka


Autorka: Jodi Picoultová
Originální název: The Storyteller
Nakladatelství: Atria Books ( ČR Ikar)
Rok vydání: 2013 (ČR 2014)
Počet stran: 510
Mé hodnocení: ★★★★★


Anotace:
Sage pochází z rodiny s židovskými kořeny a její babička přežila holocaust. Ona sama se snaží vyrovnat s jiným traumatem – se smrtí matky. Na skupinové terapii se seznamuje s devadesátníkem Josefem Weberem. Při jednom z jejich rozhovorů ji tento muž, kterého si všichni v jeho okolí váží a mají ho rádi, požádá, aby mu pomohla spáchat sebevraždu. Tíží ho svědomí, přirozenou smrtí se mu však zemřít nedaří. Aby Sage přesvědčil, vzpomíná na své působení v SS i koncentračních táborech. Po dlouhém zvažování Sage kontaktuje úřad pro vyšetřování nacistických zločinů a podaří se jí přesvědčit babičku, aby jí i ona vyprávěla o svém mládí. Zděšeně naslouchá, co všechno zažila v polském ghettu, v Osvětimi i později na útěku. Je možné, že se s Josefem Weberem setkala a může ho usvědčit? A kdyby Sage vyhověla přání starého muže – byla by to vražda, nebo vykonání spravedlnosti na tyranovi? Kontroverzní brilantní román o vině a trestu americké bestselleristky Jodi Picoultové.

Když palba ustala, přestalo mi zvonit v uších. V tu chvíli jsem zaslechl holčičku, že stále zpívá. Byla celá od krve, její hlas zněl spíše jako šepot, ale jednotlivé tóny se vznášely jako mýdlové bubliny. Došel jsem k ní a namířil na ni pistoli. Tvář měla zabořenou na matčině rameni, ale když ucítila, že se nad ní skláním, vzhlédla. Vystřelil jsem do těla mrtvé matky. Vzápětí se ozval výstřel a rozhostilo se ticho. Vedle mě stál Vokel se zbraní v ruce ,,Je potřeba líp mířit." prohodil.


Knížka mě velmi mile překvapila. Spousty lidí o knize nepsali zrovna pozitivní recenze, dlouho jsem uvažovala, zda má vůbec cenu knihu číst. Jelikož toto nebyla první kniha od Picoultové, která se ke mně dostala a se všemi předchozími jsem byla spokojená, rozhodla jsem se nakonec, že to zkusím.
A vůbec toho nelituji!
Kniha je opravdu úžasná, děsivá, působivá a originální ve všech směrech.
A ten konec...! :O Ten mi opravdu vyrazil dech, což se mi moc často nestává.
V knize se se prolíná, jak životní příběh, tak ale i tvůrčí příběh židovky Minky, vyprávění bývalého příslušníka SS (tato část byla opravdu velmi zajímavá, protože se málokde dočtete o těchto hrůzách i z druhé strany) a komplikovaný život Sage.

Kdybych vzhlédla, viděla bych, že mě kvůli oholené hlavě a vychrtlému tělu litují. Také by mi viděli do tváře a možná by z ní vyčetli, že řeči o tom, že tahle sprcha je jen nutné opatření, předtím než je pošlou do práce, je lež. A kdybych zvedla oči, asi bych v pokušení začít křičet pravdu a říct jim, že ten zápach se neline z továrny nebo z kuchyně, ale z jejich přátel a příbuzných, Začala bych křičet a možná bych už nedokázala přestat.

Pět hvězdiček je na tuhle knihu málo. Je vtipná, poučná, donutí člověka přemýšlet, nažene mu hrůzu, možná, že ho i rozpláče. Takovouhle knížku jsem dlouho hledala.
Dokonce jsem se od ní nemohla natolik odtrhnout, že jsem těch 510 stránek přečetla za jeden jediný den! Pokud váháte, jako jsem váhala já, okamžitě se do ní pusťte a na negativní komentáře se vykašlete! Každý tu knihu bude vnímat jinak. A pokud jste knihu už četli, jak ji vnímáte? Napište mi váš názor do komentáře.

V pátek jsme oslavovali 70 let od konce války. A i když je to už 70 let, neměli bychom tyto hrůzy přehlížet. 


- Deathless Ginger Wight

4 komentáře

  1. Tak tohle je ta nejlepší recenze, jakou jsem o této knížce zatím četla! :-) Fakt pecka a kniha mě láká ještě víc a víc. A hlavně se chci jet podívat do Osvětimi a myslím si, že nikdo neprohloupí, když si knížku přečte :-) Aspoň mám vyřešeno, co si koupím k svátku - teď vím jistě, že tuto knížku. Líbí se mi ty úryvky, které jsi vybrala. A když už jsi zmínila ten konec, že ti vyrazil dech, tak mě to láká ještě víc, jelikož vůbec netuším, co se tam stalo a chci to vědět :-D Fakt skvělá recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, tak to mě moc těší, že se ti recenze tolik líbila :-)
      Pokud se ti líbí ty úryvky, tak se ti rozhodně bude líbit i kniha, která je plná podobných scén.
      Co se týče toho konce, celou dobu se to vyvíjelo, tak jak jsem si to představovala, ale poslední dvě nebo tři stránky naprosto změnily celou knihu!! :D

      Vymazat
  2. Já jsem Vypravěčku už nějakou dobu přečetla, ale stále nevím jak napsat recenzi, ale kniha se mi velice líbila a rozhodně ji doporučím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se ti, kniha je opravdu silná a zvolit správná slova, nemusí být nejlehčí.

      Vymazat