ani bych se nedivila, kdybyste ve slovníku pod heslem „katastrofa”, nalezli mé jméno

Používá technologii služby Blogger.

Útěk z tábora 14

Autor knihy: Blaine Harden
Originální název: Escape from Camp 14
Rok vydání: 2012
Nakladatelství: IKAR
Počet stran: 216
Hodnocení: ★★★★☆
Zdroj


Anotace:

Autentické svědectví z pracovních táborů v Severní Koreji.
Pracovní tábory pro politické vězně existují v Severní Koreji dvakrát déle než ruské gulagy, podle odhadů v nich žije přes dvě stě tisíc lidí. Sin se v táboře narodil. Protože trpěl podvýživou, má menší a drobnější postavu. Paže má zkřivené namáhavou prací a záda zjizvená popáleninami z doby, kdy ho mučili ohněm. Kůže nad stydkou kostí nese jizvu po vpichu háku, jímž ho dozorce přidržoval nad plameny. Holeně na obou nohách má od kotníků po kolena znetvořené od elektrického plotu z ostnatých drátů, které nesplnily svůj účel, protože neudržely chlapce uvnitř Tábora 14.


"Byl jsem zvíře a v člověka se teprve vyíjím." pravil. ,, Ale jde to velmi, velmi pomalu. Občas se snažím brečet nebo smát jako ostatní lidé, jen abych si vyzkoušel, jestli u toho něco pocítím. Přesto pravé slzy nepřicházejí. A nedostavuhe se ani upřímný smích."


Upřímně tato kniha mě celkem zklamala. Čekala jsem, že to bude více zaměřené na ten děj, a že vypravěčem bude sám Sin. Navzdory tomu se mi kniha líbila, ale stojím si za tím, že kdyby byla napsána z pohledu Sina, zasáhla by čtenáře mnohem víc.
Kniha byla tedy vyprávěna novinářem, který všechny své poznatky získal z rozhovorů se Sinem.
Příběh fyzicky i psychicky mučeného chlapce z pracovního tábora v Severní Koreji se mi moc líbil, ale nezapůsobil na mě asi tak, jak měl.
Další věc, která se mi na knize líbí, je její smysl. Dostat do povědomí lidí informace o pracovních táborech v Severní Koree a nějak se proti tomu postavit.
Teď to asi bude znít hnusně, ale Sin měl celkem štěstí.
Pozoroval popravu své matky a bratra, byl mučen pro něco, co nespáchal, utekl jen díky tomu, že použil mrtvé tělo svého přítele jako vodič elektřiny, neustále trpěl hlady, ale i přesto jsou tací, kteří na tom byly a jsou mnohem hůře.
Určitě by se s tím mělo něco dělat a díky této knize, se něco dít začalo.
Nedávno jsem četla článek, že spousty pasáží v knize je poupravených. Přiznal se k tomu sám Sin, prý pro něj byly některé vzpomínky natolik bolestivé, že si je musel trochu předělat.
Každopádně, ty modřiny, rány a jizvy (jak na těle, tak na duši) si neudělal sám, že?
Příběh se hodně prolíná s informacemi o politice, ekonomice a všem možném, co se týče KLDR.
Přiznám se, že tyhle pasáže mě dost nudili, ale chápu, proč mají v knize své místo.
Celkově bych knihu ohodnotila čtyřmi hvězdičkami. Původně jsem chtěla knize udělit jen tři (způsob zpracování příběhu, pasáže, které bych nejraději z knihy vyškrtala), ale pak jsem si uvědomila, že to jsou věci, bez kterých by kniha asi neplnila tolik to svoje poslání.
A to poslání, ten smysl knihy, opravdu moc obdivuju :-)

 - Deathless Ginger Wight